„Pe timp de iarnă acest drum nu va putea fi exploatat”

  • 17 August 2017, 14:54
  • Vizualizări: 695
„Pe timp de iarnă acest drum nu va putea fi exploatat”

Săptămânalul CUVÂNTUL desfăşoară (în raionul Rezina) o campanie amplă de dezbateri publice "APL şi drumurile locale" şi invită cititorii să-şi expună opiniile, doleanţele, să relateze despre practicile negative, dar şi pozitive din localităţile lor. Grăbiţi-vă, pentru a putea să punem în discuţie la Masa rotundă preconizată pentru începutul lunii septembrie şi problemele dumneavoastră.

 

Fotografia de mai sus am făcut-o în ziua de 8 august c., adică la o lună de la reparaţia acestui tronson de drum. Vrem să o vadă toţi cititorii săptămânalului CUVÂNTUL (variantele print şi online), dar mai ales cei din comuna Saharna Nouă şi localităţile adiacente. În mod deosebit am vrea să atragă atenţia la aceste imagini semnatarii „Scrisorii de mulţumire din partea locuitorilor comunei Saharna Nouă” adresate conducerii raionului şi Consiliului Raional Rezina, mediatizată cu titlu de publicitate în CUVÂNTUL din 14 iulie, ca reacţie la articolul „Un lucru bun, dar făcut dea oaia” (CUVÂNTUL, 23 iunie c.), dar şi administraţia SA "Armo-Beton”, autoarea acestei „opere”.

 

În articol se menţiona că lucrările de reparaţie şi amenajare a segmentului de drum dintre Saharna şi Saharna Nouă se efectuiază cu mari încălcări juridice şi tehnologice. În primul rând, banii pentru reparaţia acestui tronson (peste 1,7 mln lei, în două tranşe), au fost alocaţi din bugetul raionului, pe când drumul regional Rezina-Saharna-Saharna Nouă este în gestiunea ÎS „Administraţia de Stat a Drumurilor”. În al doilea rând, sursele redacţiei din Saharna Nouă ne-au semnalat că antreprenorul încalcă grosolan tehnologia construcţiei unui asemenea drum, utilizând în locul celor prevăzute în proiect materiale dobândite ilegal în teritoriu, dar şi piese din beton inadecvate pentru asemenea tronson.

După publicarea materialului, inclusiv pe o reţea de socializare, administratorul SA "Armo-Beton”, .... Catrinici, antreprenorul proiectului a publicat în grupul local "Rezina!!!Alerte!!!" o dezminţire, învinuind autorii publicaţiei că duc lumea în eroare. Menţionând că, potrivit proiectului, lăţimea drumului acoperit cu plăci de beton trebuia să fie de 4 m, dl Catrinici se laudă că firma sa a decis să mai adauge 20 cm (în total 90 m) din contul întreprinderii, pentru „a garanta securitatea fluxului rutier”, dar nu spune nimic despre autorii proiectului care l-au impus să facă această modificare pentru că lăţimea de 4 m a unui asemnenea tronson cu adevărat nu asigură o circulaţie normală a autovehiculelor în două direcţii. 

Referindu-se la fisurile vizibile dintre plăci, administratorul SA "Armo-Beton” scria că peste câteva zile “acestea urmează a fi acoperite cu amestec uscat de ciment, iar între rigolă şi drum, ca hidroizolant, va fi turnată smoală topită. Aceste lucrări de finisare, la așa tip de drum, se recomandă a fi făcute după o perioadă de câteva zile, ca plita de drum să se poziționeze definitiv pe stratul de materiale inerte pe care este plasată“.

În finalul dezminţirii dumnealui aduce sincere mulţumiri “locuitorilor din Saharna, care zilnic ne bucurau numai cu vorbe frumoase…, la fel şi administraţiei raionului Rezina pentru încrederea acordată…” 

Peste puţin timp şi primăria Saharna Nouă a venit la redacţie cu o "Scrisoare de mulţumire" din partea locuitorilor comunei Saharna Nouă constructorilor şi recunoştinţă faţă de conducerea raionului, dar mai ales de autorităţile raionului „pentru faptul că am fost auziţi şi ajutaţi la soluţionarea acestei probleme stringente”.

Solicitaţi să comenteze fotografiile care ilustrează acest material, dar şi starea drumului la doar câteva săptămâni după plecarea constrcutorilor, unii semnatari ai scrisorii, solicitând anonimatul, ne-au spus că au fost impuşi s-o semneze, deşi de la început înţelegeau că la mijloc este o afacere dubioasă.

Zilele acestea la faţa locului au fost specialişti de la SA „Drumuri-Orhei”. Solicitat să comenteze proiectul de reparaţie a acestui drum selectat de administraţia raionului şi calitatea lucrărilor la acest obiect, Nicolae Severin, responsabil tehnic la SA „Drumuri-Orhei” ne-a spus că decizia de proiect nu-i corectă şi puţin probabil că a trecut expertiza tehnică. „Plăcile din beton instalate acolo sunt prea subţiri (circa 8 cm) şi slabe pentru un asemenea drum, sunt foarte lucioase şi pe timp de iarnă acest drum nu va putea fi exploatat sau o mare parte din autovehicule se vor pomeni în râpă. Plăcile instalate acolo posibil ar putea fi utilizate la nişte trotuare, dar în nici un caz la carosabil, mai ales pe o asemenea pantă şi mai ales în modul cum ele sunt instalate. Eu nu ştiu cine este responsabil tehnic la acest obiect, diriginte de şantier, dar în mod normal, alături de comanditar aceştea din start trebuiau să vadă şi să nu admită aceste lacune serioase".

Amintim că, potrivit lui Marcel Rusu, şeful Secţiei Gospodărie Comunală şi Drumuri a Consiliului Raional Rezina, responsabilă de lucrările la acest obiect este subunitatea pe care o conduce.

În încheiere vrem să accentuăm încă o dată pentru cei cu „mulţumirile” şi „recunoştinţa”: dacă un asemenea mod de cheltuire (spălare) a banilor publici vă satisface, continuaţi să lăudaţi lucruri care trebuie criticate şi factori de decizie care trebuie traşi la răspundere. Astfel trăind şi activând, niciodată nu vom avea nici bani, nici drumuri, nici viaţă normale...

Câţiva specialişti în domeniu, cu care am discutat situaţia cu drumul de la Saharna au fost unanimi: un asemenea obiect nu poate fi dat în exploatare. Înseamnă că lucrările trebuie refăcute, din talpă, începând cu proiectarea şi elaborarea devizului de cheltuieli. Dar cine va răspunde pentru sutele de mii de lei aruncaţi pe vântul neglijenţei sau a intereselor? La această întrebare cel mai corect ar putea răspunde organele de drept.  

 

În imaginile ce urmează vedeţi cariera improvizată de la Saharna Nouă, din care au fost extrase ilegal o parte din materialele utilizate la construcţia drumului în cauză.

 

 

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la Bucureşti. Responsabilitatea pentru conţinutul materialelor publicate aparţine autorului şi nu neapărat reflectă poziţia ambasadei.

 

 

Tudor Iaşcenco

 

Cariera improvizata la Saharna

Cariera improvizata la Saharna

Materiale locale folosite ilegal la reparatie

Materiale locale folosite ilegal la reparatie