CUVÂNTUL vă invită să participați la Campania de informare şi dezbateri publice „APL și DRUMURILE LOCALE”, etapa a doua

  • 31 Iulie 2017, 15:32
  • Vizualizări: 644
 CUVÂNTUL vă invită să participați la  Campania de informare şi dezbateri publice  „APL și DRUMURILE LOCALE”,  etapa a doua

În scopul atragerii atenției şi cointeresării autorităţilor publice locale (APL) şi comunităților din raionul Rezina asupra problemelor ce țin de starea tehnică, amenajarea și exploatarea drumurilor locale, dar și monitorizarea procesului de executare a bugetelor raional și locale destinate drumurilor, săptămânalul CUVÂNTUL continuă campania de informare şi dezbateri ”APL și drumurile locale” .

Redacția invită factorii de decizie din structurile APL de nivelul I și nivelul II, administrațiile întreprinderilor antrenate în lucrările de construcție, reparație, întreţinere și exploatare a drumurilor, agenții economici, reprezentanții societății civile, cât și locuitorii raionului Rezina să participe la dezbaterile publice desfășurate în paginile ziarului și pe site-ul www.cuvintul.md, pagina noastră de facebook Ziarul Cuvântul şi să se expună privitor al starea drumurilor locale și a celor comunale, a străzilor și drumurilor din interiorul localităților noastre, modalităţilor de distribuire şi valorificare a resurselor financiare destinate pentru reparația și întreținerea drumurilor, utilizarea posibilităților locale de reparație şi întreținere în stare normală a drumurilor locale şi infrastructurii acestora.



Revenim la temă

Dacă informaţia este tănuită, de unde lumea să fie informată corect?

În luna iunie c. ziarul CUVÂNTUL a publicat articolul „Un lucru bun, dar făcut dea oaia”, în care erau scoase la iveală mai multe nereguli admise de comanditarii și executorii lucrărilor de reparație a unei porțiuni a drumului raional Saharna-Saharna Nouă. Peste puțin timp Primăria Saharna a publicat în ziar, cu titlu de publicitate, o mulțumire colectivă, în care semnatarii îşi exprimau recunoştinţa față de administrația raionului pentru iniţiativa de a repara acest tronson. În articol era acuzată nu intenţia de a reapra drumul, ci modul de executare a proiectului şi valorificare a banilor publici. Iar zilele trecute în adresa ziarului şi pe reţeaua de socializare „Rezina!!!Alerte!!! la tema dată au parvenit mai multe informaţii şi opinii:

 

Victor Cibotari, de exemplu, scrie:”Prima ploaie a scos la iveala calitatea lucrărilor de reparaţie a drumului spre Saharna Nouă. Despre asta mărturisesc pozele pe care le-am primit de la locuitorii satului (vezi imaginile). Din informaţiile făcute publice am înţeles că drumul urma să fie reparat pe o distanţă de 800 de metri, dar au fost instalate plăci de beton doar pe o porțiune de 450 metri şi constructorii au plecat. Unde sunt banii alocați pentru restul 350 de metri? Cine va repara drumul deja deteriorat? Ce garanție au dat constructorii? Cine poartă răspundere pentru o asemenea calitate? Ce va fi cu acest drum peste 1-3 ani? Dar iarna cum se va circula pe aici?”

La postarea de pe Rezina!!!Alerte!!! a reacţionat administraţia SA “Armo-Beton” şi nu autorităţile locale, care erau vizate în mod expres în articolul „Un lucru bun, dar făcut dea oaia”.

„În primul rând, porțiunea pe care ne-am angajat s-o reparăm nu trebuia să fie de 800 de metri. Conform caietului de sarcini aceasta constituie 1600 mp, ceea ce ar corespunde la o lungime de 400 metri, cu lățimea de 4 metri. La etapa actuală, lungimea e de 450 metri, și lățimea de 4, 2 m. Ținând cont de specificul landsaftului, (coasta abrupta si foarte inclinata), pentru a garanta securitatea fluxului atat pe o directie, cat si pe cealalta am hotarat sa mai adaugam in lățime. Asta n-a fost în contract, nici nu s-a adăugat cheltuielilor. Va fi un bonus din partea noastră. 0, 20 cm * 450 = 90 de metri pătrati ca donație. Construcția încă nu e finisată, e făcută parțial, la fel ca și achitarea. Suma, conform licitației publice este 847 de mii de lei. Ne-au fost achitate până acum circa 560 de mii. Deci, nu este finalizat. Fisurile dintre plăci urmează a fi acoperite cu amestec uscat de ciment , iar între rigolă și drum, ca hidroizolant, va fi turnată smoală topită, Aceste lucrări de finisare, la așa tip de drum, se recomandă a fi făcute după o perioadă de câteva zile ca plita de drum să se poziționeze definitiv pe stratul de materiale inerte pe care este plasată. Ceea ce s-a întâmplat acum, în urma ploilor torențiale din ultimele zile și până la finisarea lucrărilor sus-citate, va fi înlăturat fără cheltuieli suplimentare. Ce ține de afirmația dlui Cibotari referitor la faptul că tehnica și personalul au fost retrase, confirmăm faptul, însă aceasta a fost făcut deoarece “Armo-Beton “S.A. , fiind unicul furnizor de piloni de electricitate și telecomunicații, activează în regim special (conform ordinului intern). A fost repornit schimbul de noapte pentru a completa rezerva de stat de piloni...Lucrările de finalizare a drumului vor continua până la darea lui în exploatare. Aceasta este planificat pentru 2-3 august curent. Ținem să mai precizăm că drumul va avea o lungime de circa 800 m, dar  va fi construit în două etape, vor fi organizate 2 licitații publice, dintre care prima licitație a câstigat-o compania Armo-Beton S.A., iar a doua urmează a fi organizată pe 01.08.2017”, menţionează administraţia SA”Armo-Beton”, în persoana lui Alexei Catrinici, remarcând că V.Cibotari îşi exprimă opinia, dar nu este bine informat despre afacerea dată.



De fapt, V.Cibotari, dar şi altă lume din teritoriu, posibil tratau în alt mod tema dată dacă informaţia ce ţine de proiectul dat (dar şi alte proiecte similare) ar fi fost făcută publică din start pe site-ul Consiliului raional Rezina sau mai apoi prin intermediul ziarului CUVÂNTUL, care a abordat problemele. La Rezina însă toate afacerile privind investiţiile banilor publici sunt ţinute de autorităţi în mare taină, iar când cineva încearcă să claricie nişte lucruri, este învinuit că nu-i informat.

Apropo, Victor Cibotari i-a replicat lui Alexei Catrinici, administratorul SA”Armo-Beton” că-i gata să aducă scuzele de rigoare companiei, dar nu mai devreme de primăvara viitoare, adică după sezonul de toamnă - iarnă, când se va verifica calitatea lucrărilor la acest drum. „La acest subiect îmi rezervez dreptul la propria opinie. deoarece ați folosit materiale neprevăzute în contract, de o altă calitate, extrase din carierele improvizate din teritoriul satului”, menţionează V.Cibotari.

Replica dlui Catrinci trezeşte noi semne de întrebare, la care cel mai bine ar fi să răpundă administraţia raionului. De ce acest proiect a fost divizat în câteva componente? De ce caietul de sarcini şi, respectiv, contractul prevede ca lăţimea drumului reparat să fie de 4 m, atunci când normal ar fi cel puţin 4,2 m? Ce se ascunde, de fapt, după afirmaţia privind „donaţia” de 90 de m pătrați făcută din contul antreprenorului şi care-i egală cu 20 la sută din toată suprafaţa reparată?

Tudor Iaşcenco

Portiunea in reparatie (1)

Portiunea in reparatie (1)

Portiunea in reparatie (2)

Portiunea in reparatie (2)

Portiunea in reparatie (3)

Portiunea in reparatie (3)